Bättre spelupplevelse

2022 så var Vreta som en av ett femtontal klubbar i landet varit delaktiga i projektet ”Bättre Spelupplevelse”. Under 2022 var detta ett pilotprojekt och under 2023 och 2024 har ytterligare 40-50 golfklubbar i Sverige påbörjat arbetet, ett utvecklingsprogram av Svenska golfförbundet som ger kunskap och verktyg kring hur svenska golfklubbar kan utveckla sina banor och göra golfen roligare för fler kategorier golfare.

Bankonsulent från SGF, tillsammans med klubb- och idrottsrådgivare, har varit med som stöd till klubbens arbetsgrupp för att driva utvecklingsarbetet framåt. Alla deltagare går också en webutbildning som SGF tagit fram. Syftet är att vi ska utveckla banan till att bli en bättre spelupplevelse och göra oss attraktivare för medlemmar, greenfeegäster och sponsorer vilket är en förutsättning för fortsatt utveckling. Fokus har legat på de hålen som vi sedan länge konstaterat har störst behov av att förbättras. Vi har också såklart tagit hänsyn till vad klubbens ekonomi tillåtit.

Exempel på förbättringar som genomförts i projektet

• Borttagande av greenbunker hål 1

• Bredda fairway till vänster på hål 2, borttag av träd

• Gallra träd till höger och öppna upp för låga inspel mot green hål 2

• Borttagande av träd intill bunkrar hål 3

• Bredda utslagsöppningen till vänster från tee 60/57 på hål 3

• Borttag av enstaka träd vid början av backen på höger sida hål 4

• Tagit bort träd som hänger ut över fairway till höger på hål 10

• Renovering tee 48 hål 8

• Renovering tee 61 hål 11

• Konstgräs vid tee 48 hål 13

• Konstgräs vid gångväg från hål 3

Planen är att vi fortsätter projektet och tar fram nya förslag på förbättringar på vår bana utöver de förslag som ännu inte påbörjats. Projektets deltagare ska fortsatt vara golfare i klubben med stor spridning på HCP och ålder, klubbchef, greenkeeper och tränare.

Skulle du vilja ingå i klubbens fortsatta arbete med ”Bättre spelupplevelse”? Mejla gärna din intresseanmälan till info@vkgk.se